Leje af kunst

Pakhuset indkøber hvert år kunst for 100.000 – 150.000. De indkøbte værker kan lejes af medlemmerne for et år af gangen. Lejen fastlægges ved den årlige auktion hvor man byder på et års leje af kunstværker, man ønsker. Lejepriserne er som regel meget overkommelige.

Efter et år kan man levere værket tilbage eller man kan købe værket. Hvis man vælger at købe værket, kan man afdrage prisen rentefrit over 5 år, men naturligvis også betale det hurtigere. Den betalte leje refunderes ved køb. Ideen er, at man får et helt år til at glæde sig over et værk og et helt år til at afgøre om man vil købe det eller levere det tilbage og måske leje et andet.

Auktionen afholdes i marts måned året efter indkøb. Der bydes på èt års leje.

Såfremt et værk bydes op til salgsprisen – eller herover – overgår værket til eje.

Såfremt en lejer ikke ønsker at beholde et lejet værk, medbringes dette til auktionen eller afleveres på anden måde – og det vil blive sat på auktion igen.

Bestyrelsen kan fastsætte beløb for minimums-bud/overbud – for at sikre en rimelig hurtig afvikling af auktionen.

Lejer/låner er erstatningsansvarlig overfor Pakhuset såfremt et værk beskadiges eller bortkommer.

Man har pligt til at være medlem af Pakhuset, så længe man har lejede eller købte værker, man afdrager på. Ved udmeldelse af foreningen, skal lejede værker betales ud eller leveres tilbage.

Årets indkøbte værker kan efter en udstillings afslutning lånes vederlagsfrit af pakhusmedlemmer, indtil udstillingen af nyindkøbte værker før næstkommende auktion.